måndag 26 september 2011

Bergåsa Mörkläggning - nu på fat

Veteölen är klar - tja grumlig men klar för fattappning. (ååh va roligt...)   En SG-test visar att jag gjort min första folköl :)
FG 1,011 ger 3,51%


Det blev en full keg som under kvällen skakas och kolsyresätts - sen ska den vila kylen i väntan på oktoberfesten hos backfire - en första tasting note lyder som följer:

Useende: Brun, grumlig
Doft: Jäst, veteöl, något åt russin eller dadlar hållet
Smak: Tunn, torr och en frisk balanserad beska

Next brew (för nu har jag ju en hink ledig) - en bavarian pils - arbetsnamn: Bergåsa Good Dog Pilsner.

Då jäklar ska effektiviteten upp några snäpp till - på Mörkläggning hamnade jag på 51%, på julölen hamnade jag på 63% det kan vi forfarande förbättra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar