fredag 27 maj 2011

Fuzzy Dog - första riktiga provningen

Så var det dags - falskorna har stått o kodni... konndodi...  kondiner...    ölen i flaskorna har jäst klart i lite över två veckor.

Fram m ett Leffe-glas- *pop* - öppnade en flaska - nice nice - ner i glaset - allt utom bottensatsen.



Rätt färg o doft för en Begian Dubbel eller Belgian Dark Strong Ale - detta är ju en hybrid av dessa om man ska vara helt enligt regelboken.

Oj oj  ska bli gott men först en närbild på färgen

ok nu till mina tasting notes:

Utseende: Brunröd - dottern tycker den har drag åt lila - känner mig manlig när jag inte kan se det :-)
Skummet är tunnt oc lägger dig snabbt - inte som på pre-provningen  - skitigt glas?

Doft: Malt m bräda toner och alkohol - utan att kunna beskriva det bättre luktar den som en belgare ska

Smak: Fyllig, torkad frukt, beskan är som bakgrund först men dröjer sen kvar, komplex och lite sträv

Omdöme: Den når en bra placering bland de belgare jag smakat - jag är en riktigt nöjd bryggare och öldrickare :-)

BBD provades vid ca 10 grader - den kom fram lite bättre sen och ska avnjutas vid 12-15 grader


I morrn kör vi fram Summer AA 2011 i Blekinge Bryggargille - rapport kommer - här och på backfire.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar