söndag 28 augusti 2011

MLT-bygge del 2

Så tar vi bygget en liten bit till.
MLT-bygget konkurerar just nu bl a med husmålning. Sen var jag en tur till småland igår och inhandlade ett beg expansionskärl som med lite jobb kan bli en 40 liters kokare

I del 1 fick vi se bilder på MLT-dräneringsrörets tillkomst och detta skulle ju ha slitsar för att funka. ok.Nu kommer lite bilder på mitt sågande - sågporr...?
För att kunna hålla röret effektivt tog jag en gammal rundstav som jag hittade i garaget - kasta aldrig nåt.
 Passade fint i kopparröret - nu går det att spänna fast i skruvstädet.
 Slitserna vill vi ha mellan kopplingarna som sväljer ca 15 mm rör
 ok- hyffsat siktat - mäsken ska nog hitta ut
 Många slitsar blir det - tre bitar kvar
På insidan blir det lite grader dessa togs bort med nålfil (den enda fil jag hade som kom åt) sen fick jag fixa till slitsarna lite igen med bågfilen då nån grad satt kvar - vi vill ju inte ha koppar i glasen. :)
 Att tänka på är att hålla sig på samma sida av rundstaven - jag gjorde ett streck som jag hade uppåt när jag sågade. Detta gjorde att den del av rundstaven som jag spände mot inte skadades av sågen.
 Färdigsågat (men upp-o-ner) vi vänder på den så slitsarna kommer neråt
 ...så syns det inte att vi sågat...  Kvar nu är att göra klart genomföringen.
 Till genomföringen behöver vi något som tål mer tryck än frigolit. Jag fann att laminatgolv hade samma tjocklek som isoleringen - sågade till en bit som jag nu fundrar på om den blev lite väl stor - då med tanke på att laminat inte har samma lambda värde som frigotlit - men det är nog försumbart. Det blir i vart fall bra stöd för tätningen av genomföringen.
 Jag ritade av laminatbiten och skar ett urtag i frigoliten
 Tada - blev nästan fint.
 Jag vet inte om jag behöver märkningen men better safe than sorry.

Schlutt på del 2 - forts följer.

Nästa bryggdag blir helgen 24-25 sep.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar