onsdag 4 januari 2012

Bohemian Pilsner status + preppar APA

Tidigt en dag i novemeber förra året bryggdes en Bohemian Pilsner namnad Good Dog Pilsner.

Sen dessa har den jäst i temp mellan 12 o 14 grader. Avgaserna var i början ren äggfis sulfater? - mot slutet har det inte luktat så illa - tillvänjning?
Ikväll testade jag SG - den ligger på 1,015 känns som den kanske ska ner lite till även om ölsmeden sa 1,017 som OG. Jag tog ut hinken i 18 grader, den får vila där lite och imorrn tar jag den till en keg.
Provet synes ovan - ljuggult - o nästan helt klar - något lite grums som jag hoppas landar vid en kallkrasch.

Jag preppade även en byggning i helgen - mätte upp malt o satte en förkultur.
Mest Maris Otter Pale malt och om man tittar noga ser man en skvätt var av CaraPils och Crystal

Det ska bli en APA och troligen så på söndag - fåsse om jag tyar koppla upp live sändning...

Ölen har arbetsnamnet Captain Hudson's Temptation - inspirerad av den Engelske sjöfararen och upptäktseresanden Captain Henry Hudson. På uppdrag av Holländska Ostindiska Kompaniet utforskade han området kring nuvarande New York. Han var på jakt efter en väg till indien. Hans namn finns idag bl a på Hudsonfloden som flyter väster om Manhattan. Jag tänker mig att vi nu frestar med en ljus ale från landet Capt Hudson var med att utforska. Ölen kommer va balanserat smaksatt med de amerikanske humlesorterna Simcoe, Tomahawk och Amarillo.

Alles Heute

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar