torsdag 15 mars 2012

Gelatin i upp-o-nervänd keg

Tappa Hakan lager är nu inne på sista sträckan...

Igår tappade jag den från jäshink till keg och tillsatte gelatin som klarning.
   4 blad gelatin i 2 dl vatten till 20 liter.

Keggen vändes upp-o-ner och tempen drog jag sen ner till 0 grader.

Ikväll har jag tappat över från den upp-o-nervända genom att ta ut ölen ur gasventilen och ner i en koldioxid-fylld keg genom ölröret - dvs fyllde från botten i den tomma. Effekten blir att jag får bort den bottensats som bildats under natten och som inte når över "gasröret".

Jag vet inte om detta blev begripligt...

Förhoppningen är i vart fall att ölen ska bli riktigt klar o fin. Behövs eftersom denna är riktigt ljus - 7,3 EBC.

Återkommer m provsmakningsresultatet.


Över o ut


PS.
Missa inte projektet att starta bryggeriet Brygghus 19 - Häng  med från början!
Följ oss på www.facebook.com/Brygghus19

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar